Eerst doen, dan denken!

De Powerdag afgelopen donderdag in Maarssen was vol met 700 vrouwen en passie. Voor wie nog twijfelt aan de lol van Twitter... geef je over. Het verlengt de dag tot minstens een week,  #powerdag.
Ik begon met een workshop Power of professionals door Suzanne Unck, auteur van het boek 'Spoken bestaan'. Heerlijk mens, lekker direct en zonder flauwekul. Geen spoken dus. Niet laten leiden door gedachten,  maar door je 'weten'. Door mij gemakshalve vertaald in: 'Gewoon doen!'.
Daarna een inspirerende lezing door Annemarie van Gaal o.a. van TV programma's waarin ondernemerschap zeer rechtlijnig wordt opgekrikt. Ik vond haar eerder nogal hard, maar ben nu helemaal om. Ze is niet hard, maar direct. En eigenlijk is dat heel liefdevol. Want pappen en nathouden... daar jaag je mensen mee het moeras in en zie maar hoe je daar weer uit komt. Eén van haar lessen: Laat je niet leiden door kennis, maar doe! En verkeerde omstandigheden zijn geen excuses om iets niet te doen. Zij is een prachtig voorbeeld van hoe je je kunt laten inspireren door tegenslag.
Ik herken als maandagskind, met nog een hele week te gaan voordat het zondag is, wel wat in haar drive.

Ooit kreeg ik door een werkgever die mij 'onstuurbaar' vond een coach aangewezen. Het eerste wat ze me probeerde in te prenten was: "Eerst denken, dan doen". Nu weet ik het zeker. Mijn denken gaat in werking als ik iets ervaar naar aanleiding van wat ik doe. Dan weet ik opeens wat ik doe. En dan weet ik vaak nog lang niet alles van wat ik gedaan heb. Zo kom ik soms opeens op een geweldig idee.... blijkt dat ik dat al eerder opgeschreven heb. Geen Alzheimer, wel een handelen vanuit mijn weten wat sneller is dan mijn denken.

Reacties